2084

nach George Orwell

Im Orwell-Staat Ozeanien traut keiner keinem. Es ist der totalitäre Überwachungsstaat des „Großen Mutters“, der mit omnipräsentem Teleschirm, sozialer Kontrolle und Gedankenpolizei operiert. Mittels „Neusprech“ wird den Menschen das Denken abgewöhnt, politische Gegner werden „vaporisiert“, die Erinnerung an frühere Zeiten wird ausgelöscht. Wahr ist, was man wahr nennt. Winston Smith, Mitglied der äußeren Partei, hasst dieses System. Dass er in dieser Welt beginnt, ein Tagebuch zu schreiben, als Dokument der Geschichte und Botschaft an die Ungeborenen, ist sein Todesurteil, und das weiß er. Dass er sich in seine Kollegin Julia verliebt und sie zu seiner Verbündeten macht, ändert dies nicht, aber es beschert ihm ein Maximum an möglichem Leben. Winston hat keine Chance. Zuletzt wird auch er es wissen: „Zwei plus zwei ist fünf“. Orwells Roman, der 1948 als literarische Antwort auf Nationalsozialismus und Stalinismus entstand und seinen Titel der Drehung dieser Jahreszahl verdankt, gewinnt immer dann an Bedeutung, wenn die offene Gesellschaft auf dem Spiel steht.

 

Regie: Krzysztof Minkowski, , Bühne & Kostüme: Konrad Schaller, Dramaturgie, Text: Eva Littauer, Produktion: Jonas Littauer, Lichtdesign: Lars Egegaard, Videodesign: Jens Mønsted, Sounddesign: Simon Littauer, Darsteller: Ludmilla Faber Striim, Malte Frid-Nielsen, Marius Bjerre Hansen, Jonas Littauer, Annika Johannessen (Video), Mo Chara (Video), Selma Mønsted (Video).

»The human degradation. The willingness to swear that black is white if the executioner or Big Mother demands it. It creeps to that degree under the skin when it happens on stage in front of us in 2084. Far more than a movie would do…. We can not too often be reminded of how dehumanizing the totalitarian state is. Whatever the means, the people have handed over power to an unspecified Big Brother… Mother or whatever. So the Orwellian dystopia is still in power, and with the convincing emotional play that makes a strong impression. The show deserves 5 stars.« (www.pov.international.dk)

»The Dramatic Starting Point hits an exciting and interesting subject with the performance, which with its playing time of one and a half hours is no longer than succeeding in maintaining our focus and keeping the sensory apparatus running. Jonas Littauer is the curious Vincent who takes the chance and tries to break out of the shackles. Around him, newly educated Ludmilla Faber Striim is interesting as the rebellious Julie… „2084“ is an interesting performance on an exciting topic. A kick in a pervasive debate about the perfection of power, top management, increased societal surveillance and how the world will develop when the climate at some point really collapses.« (www.mortenbuckhoj.dk)

»Impressively disciplined and well-played horror of the future! „2084“ is created over Georg Orwell’s legendary novel „1984“, published in 1949, the year before the author’s death…. The group behind „2084“ has a great frugality. They stand on an almost bare stage, only with a backdrop and a screen – and then they are dressed in slightly mao-like jackets.« (www.kulturkupeen.dk)

 

Premiere am 29.09.2021 am Teater Katapult in Aarhus und am 09.10.2021 am Mungo Park in Kopenhagen